Ze względu na warunki pracy panujące w układach oziębiania (duży zakres oziębiania i ciśnień, stały kontakt z czynnikiem chłodniczym, a także z powietrzem i wilgocią), olej do sprężarek chłodniczych powinien wykazywać następujące własności:
- dobrą mieszalność z czynnikami chłodniczymi, zwłaszcza w niskich temperaturach,
- właściwą lepkość w zakresie temperatur pracy układu,
- odpowiednią stabilność termiczną i termooksydacyjną oraz odporność chemiczną w kontakcie z czynnikami chłodniczymi,
- odpowiednią smarność,
- właściwą płynność w niskich temperaturach,
- odporność na pienienie.
Mieszalność
Ze względu na złą wzajemną mieszalność, olej i czynnik chłodniczy mogą rozdzielić się w systemie chłodniczym na dwie warstwy. Zjawisko to może pogorszyć sprawny nawrót oleju do sprężarki, jak również efekt wymiany ciepła w ewaporatorze. W skrajnych przypadkach może dojść do awarii sprężarki ze względu na brak oleju.
Rozdział warstw mieszaniny oleju i czynnika chłodzącego zachodzi zwłaszcza w niższych temperaturach. Jeśli w momencie startu systemu, części trące sprężarki pokrywa cięższa i bogatsza w czynnik chłodzący warstewka oleju - może to prowadzić do szybkiego zużycia tych części.
Lepkość w niskich temperaturach
Właściwa lepkość oleju ma znaczący wpływ na jego nawrót do sprężarki. Lepkość oleju w niskich temperaturach jest funkcją jego mieszalności z czynnikiem chłodniczym. Ilość rozpuszczonego czynnika chłodzącego wpływa wtedy bardzo poważnie na lepkość mieszaniny (np. w temp.-18st.C lepkość R22 wynosi 0,2cSt, a lepkość oleju klasy VG 32 - 3800cSt.). Czynniki chłodnicze rozpuszczalne w oleju zmniejszają lepkość oleju w różnym stopniu (np. freony w szeregu R22 R12 R11). Lepkość spada wraz ze wzrostem koncentracji czynnika chłodniczego w mieszaninie. Dla tego samego sprężenia, większy spadek lepkości wykazują oleje naftenowe niż parafinowe.
Stabilność
Niska stabilność termiczna i termooksydacyjna oleju, a także ewentualne reakcje pomiędzy olejem i czynnikiem chłodniczym mogą prowadzić do:
- formowania koksu,
- wypadania szlamów i osadów,
- korozji miedziowej (galwanicznej),
- tworzenie się produktów żywicznych
Powstające osady i szlamy mogą doprowadzić do wystąpienia nieszczelności zaworów odprowadzających i zatarcia pierścieni tłoka. Na efekty te narażone są systemy pracujące w warunkach zredukowanego ciśnienia, szczególnie systemy zasysania w zakresie próżni, a także układy o wadliwym, niedokładnym odpowietrzeniu.
Stabilność termiczna olejów w mieszaninie z czynnikami chłodniczymi musi być dokładnie przebadana, zarówno pod względem temperatury, jak i katalicznego działania metali (żelazo, miedź) oraz innych materiałów (farby, elastomery).
Płynność
Oleje pracujące w sekcjach zimna muszą wykazywać niskie temperatury krzepnięcia i dobra płynność w niskich temperaturach, co najmniej o 10 st.C niższą od najniższej temperatury roboczej. Problem ten wiąże się ze zjawiskiem wytrącania się kryształków wosków (parafiny) z oleju i wynikającą stąd skłonnością do "przyklejania" zaworów rozprężania, a także pokrywania ścian i zatykania rurek ewaporatora, głównie w ewaporatorach kapilarnych, co wpływa niekorzystnie na zachodzącą tam wymianę ciepła. Zjawisko to jest szczególnie uciążliwe w przypadku mieszanek oleju i chlorowanych weglowodorów, działających jako antyrozpuszczalniki czyli czynniki wytrącające parafiny. Tak, więc dla sprężarek chłodniczych z ewaporatorem kapilarnym, temperatura w której następuje wytrącanie parafin z oleju (tzw. floc point) musi być niższa od temperatury rozprężania czynnika chłodniczego.
Smarność
Nie jest własnością łatwą do zdefiniowania. Realizowana jest poprzez smarowanie hydrodynamiczne i smarowanie graniczne (półsuche). W przypadku smarowania hydrodynamicznego, gdy olej znajduje się w przestrzeni (w pułapce) pomiędzy ślizgającymi się powierzchniami metalowymi, decydującą rolę odgrywa lepkość oleju i współczynnik tarcia. W przypadku smarowania granicznego, występującego podczas rozruchu lub przy bardzo dużych obciążeniach, zachodzi zjawisko wcierania się metalu w metal. Dla polepszenia tego rodzaju smarowania można stosować dodatki przeciwzużyciowe.
Odporność na pienienie
W okresie kilkugodzinnego postoju sprężarki, czynnik chłodniczy rozpuszcza się powoli w oleju. Gdy następuje ponowny rozruch - czynnik gwałtownie wydobywa się z oleju, co może spowodować jego pienienie.
Głównymi skutkami pienienia się oleju są: niedokładne smarowanie i szybkie zniszczenie części trących oraz złe chłodzenie silnika w sprężarkach hermetycznych. Skłonność do pienienia jest charakterystyczna zarówno dla oleju, jak i czynnika chłodzącego, z którym współpracuje.
1. System chłodniczy i czynniki chłodnicze
Sprężarka jest centralnym elementem systemu chłodniczego - sprawność jej działania stanowi podstawę dla uzyskania pożądanego efektu schłodzenia. System chłodniczy jest zamkniętym cyklem wymiennym. Czynnik chłodniczy w postaci oparów podlega sprężaniu do odpowiedniego ciśnienia w kompresorze, a następnie przepływa do kondensatora,gdzie ulega skropleniu. Ciekły czynnik chłodniczy kierowany jest poprzez zawór redukcyjny (zawór rozprężający) do ewaporatora, gdzie rozprężając się i przechodząc w stan parowy, pobiera utajone ciepło parowania od schładzanego medium.
Olej sprężarkowy wprowadzany jest do kompresora wraz z czynnikiem chłodniczym i oddzielany w separatorze, na linii łączącej sprężarkę z kondensatorem, Często jednak olej przenosi się dalej wraz z czynnikiem chłodniczym, aż do sekcji zimna (zawór rozprężający, ewaporator).
Olej sprężarkowy ma za zadanie zmniejszać tarcie i zużycie współpracujących ze sobą ruchomych części cylindra i mechanizmów sprężarki (tłoki, łożyska, zawory) oraz uszczelniać pierścienie tłokowe. Podczas pracy olej jest narażony na działanie zarówno wysokich, jak i niskich temperatur i ciśnień oraz na stały kontakt z czynnikiem chłodniczym. Ponadto podlega działaniu powietrza (tlenu) i wilgoci.
Jako czynniki chłodnicze stosowane są następujące substancje:
- amoniak
Chemiczne i fizyczne współdziałanie tego czynnika z olejem jest pomijalne, jednakże mieszaniny amoniaku z oparami oleju są wybuchowe. W kontakcie z wodą i produktami starzenia oleju mogą tworzyć się szkodliwe emulsje, powodujące korozję.
- dwutlenek węgla
Jest on słabo rozpuszczalny w olejach mineralnych i nie wpływa na ich własności. Natomiast absorbuje wilgoć i działa korozyjnie.
- dwutlenek siarki
W stanie ciekłym rozpuszcza frakcje aromatyczne i heterocykliczne olejów mineralnych, dlatego w kontakcie z SO2, jako środek smarny stosuje się oleje białe. W obecności wilgoci wykazuje silną korozyjność,
- chlorowcowane węglowodory
Czynniki te występują pod nazwami handlowymi jako Freony, Ledony, Frigony, Arctony, Genetrony i lsotrony.
Do najbardziej znanych należą:
- difluorodichlorometan (Freon 12, R 12)
- fluorotrichlorometan (Freon 11, R 11)
- difluorochlorometan (Freon 22, R 22)
- trifluorometan (Freon 23, R23)
- trifluorochlorometan (Freon 13, R 13)
- trifluorotrichloroetan (Freon 113, R 113)
- tetrafluorodichloroetan (Freon 114, R 114)
- tetrofluorodichloroetan (Freon 115, R 115)
- mieszanina ozeotropowa R22/R115 (Freon 502, R 502)
- mieszanina ozeotropowa R 13/R 23 (Freon 503, R 503)
Freony jedno- i difluoropochodne są na ogół dobrze rozpuszczalne w olejach mineralnych i niektórych olejach syntetycznych. Pochodne tri- i tetrofluorometanu lub etanu są nierozpuszczalne w olejach mineralnych i bardzo słabo rozpuszczalne w olejach syntetycznych.
Stwierdzenie niszczącego oddziaływania freonów zawierających chlor na ochronną warstwę ozonową znajdująca się w górnych partiach atmosfery, spowodowało konieczność stopniowego wycofywania tych związków z produkcji i zostosowania. Zgodnie z przyjętymi przez niektóre kraje ustaleniami, od roku 1996 zaprzestano produkcji i stosowania freonów: R11, R12, R113, R114 i R115. W związku z tym producenci zintensyfikowały prace nad wdrożeniem ekologicznie bezpiecznych zamienników (np. zamiennik powszechnie stosowanego w domowym sprzęcie chłodniczym Freonu 12 - alternatywny czynnik R 134a (CH2FCF3) jest produkowany przez kilka światowych producentów).
Rozpuszczalność freonów w oleju powoduje zmniejszenie lepkości oleju, w trakcie pracy obiegu chłodniczego. Ponadto niektóre z freonów zmniejszają napięcie powierzchniowe oleju, co może doprowadzić do przerwania filmu olejowego i uszkodzenia współpracujących części trących.
- chlorowane węglowodory (chlorek etylenu, chlorek metylu, chlorek metylenu).
Są to czynniki stosowane powszechnie w domowych zamrażarkach. Na skutek wilgoci ulegają hydrolizie i mogą powodować korozję. Dlatego też zamrażarki tego typu wyposaża się w odwadniacze. Chlorowcopochodne mieszają się z olejami, powodując zmniejszenie ich lepkości, jednakże działają w tym względzie znacznie mniej drastycznie niż freony.
2. Lista olejów DEA i ich odpowiedników innych producentów
DEA | SUNOCO | FUCHS | MOBIL | ICI | CASTROL | ELF | SHELL | ESSO | AGIP | ARAL | CPI | CHEVERON |
Triton | Suniso | Reniso | Artic | Emkarate | Icematic | Elfrima | Clavus | Zerce | Betula | Alur | | Otonite |
| | | | | | mineralne | | | | | | |
WF 32 | 3 GS | KM 32 | C O 155 | | 286 | FR 32 | G 32 | 32 | 32 | EE 32 | CP 100932 | 32-LF |
WF 46 | | KS 46 | C Heavy 150 | | 266 | FR 46 | G 46 | 46 | 46 | EE 46 | | 46-LF |
WF 68 | 4 GS | KC 68 | | | 299 | FR 68 | G 68 | 68 | 68 | EE 68 | | 68-LF |
| 5 GS | KBS 100 | | | | FR 100 | G 100 | | | EE 100 | CP 1009100 | |
| 6 GS | | | | | | | | | | | |
| | | | | | syntetyczne | | | | | | |
| | | | | | Barelf | | | | | | |
MS 32 | | HP 32 (5) | Oil 22 | | | | | | | | | |
MS 46 | | KMH 46 | | | | NBT 46 | SD 2212 | R 46 | | | | |
MS 68 | | | | | | | | R 68 | | | | |
| | | | | | alkalobenz. | | | | | | |
S 32 | | SP 32 | | | | | | | S 32 | | | Zero 150 |
S 46 | | SP 46 (SP 5) | | | | | | S 46 | S 46 | | | Zero 250 |
| | SP 68 (SP 7) | SCH (2284) | | S 68 | 68 | V oil 7054 | S 68 | S 68 | | | Zero 350 |
| | SP 100 | SCH (2285) | | S 100 | L-100 | | S 100 | S 100 | | | Zero 500 |
S 150 | | | | | | | | | | | | |
| | | | | | polialfaol. | | | | | | |
| | | SHC 224 | | | | | | | | | A 46 |
A 68 | | | SHC 226/326 | | 2294 | | | | | | CP 460068 | A 68 |
| | | SHC 228 | | | | | | | | CP 4600150 | |
A 220 | | | SHC 229/230 | | 2295 | | | | | | | |
| | | | | | | | | | | CP 4600320 | |
| | | | | | estrowe | | | | | | |
| | | | | | | | | | | | |
SEZ 10 | SL 10 | | | | | | | | | | Solest | |
SEZ 15 | SL 15 | E 15 | | RL 15/212 | | | | | | | | |
SEZ 22 | | E 22 | EAL 22 | RL 22/213 | SW 22 | ACD 22 | | | | | | |
SEZ 32 | SL 32 | E 32 | EAL 32 | RL 32/184 | SW 32 | ACD 32 | RL 1076/R32 | | | | 35 | |
SEZ 46 | SL 46 | E 46 | EAL 46 | RL 46/411 | | ACD 46 | RL 1092/R46 | | | | | |
SE 55 | | | | | | | | | | | | |
SEZ 68 | SL 68 | E 68 | EAL 68 | RL 68/375 | SW 68 | ACD 68 (M) | RL 1064/R68 | | | | 68 | |
SEZ 80 | | | | | SW 80 | | | | | | 85 | |
SEZ 100 | SL 100 | E 100 | EAL 100 | RL 100 | SW 100 | ACD 100 (LT) | RL 1074/R100 | | | | | |
SEZ 120 | | | | | | | | | | | 120 | |
| | | | RL 150/421 | SW 150 | | | | | | | |
SEZ 170 | | | | | | | | | | | | |
SEZ 220 | | | | RL 220 | SW 220 | | | | | | 220 | |
| | | | | | | | | | | 370 | |
W przypadku zapytań dotyczących doboru oleju dla chłodnictwa prosimy o kontakt z Działem Technicznym Tel.+48 81 820 07 88 lub e-mail: biuro@gorner.pl
Działamy na terenie województw: dolnośląskie, mazowieckie, lubuskie, śląskie, opole, małopolskie, kujawsko-pomorskie, podlaskie, pomorskie, podkarpackie, łódzkie, warmińsko-mazurskie, świętokrzyskie, lubelskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie.