Ogólne wymagania dla olejów do sprężarek chłodniczych

Ze względu na warunki pracy panujące w układach oziębiania (duży zakres oziębiania i ciśnień, stały kontakt z czynnikiem chłodniczym, a także z powietrzem i wilgocią), olej do sprężarek chłodniczych powinien wykazywać następujące własności:

  • dobrą mieszalność z czynnikami chłodniczymi, zwłaszcza w niskich temperaturach,
  • właściwą lepkość w zakresie temperatur pracy układu,
  • odpowiednią stabilność termiczną i termooksydacyjną oraz odporność chemiczną w kontakcie z czynnikami chłodniczymi,
  • odpowiednią smarność,
  • właściwą płynność w niskich temperaturach,
  • odporność na pienienie.

Mieszalność

Ze względu na złą wzajemną mieszalność, olej i czynnik chłodniczy mogą rozdzielić się w systemie chłodniczym na dwie warstwy. Zjawisko to może pogorszyć sprawny nawrót oleju do sprężarki, jak również efekt wymiany ciepła w ewaporatorze. W skrajnych przypadkach może dojść do awarii sprężarki ze względu na brak oleju.

Rozdział warstw mieszaniny oleju i czynnika chłodzącego zachodzi zwłaszcza w niższych temperaturach. Jeśli w momencie startu systemu, części trące sprężarki pokrywa cięższa i bogatsza w czynnik chłodzący warstewka oleju - może to prowadzić do szybkiego zużycia tych części.

Lepkość w niskich temperaturach

Właściwa lepkość oleju ma znaczący wpływ na jego nawrót do sprężarki. Lepkość oleju w niskich temperaturach jest funkcją jego mieszalności z czynnikiem chłodniczym. Ilość rozpuszczonego czynnika chłodzącego wpływa wtedy bardzo poważnie na lepkość mieszaniny (np. w temp.-18st.C lepkość R22 wynosi 0,2cSt, a lepkość oleju klasy VG 32 - 3800cSt.). Czynniki chłodnicze rozpuszczalne w oleju zmniejszają lepkość oleju w różnym stopniu (np. freony w szeregu R22 R12 R11). Lepkość spada wraz ze wzrostem koncentracji czynnika chłodniczego w mieszaninie. Dla tego samego sprężenia, większy spadek lepkości wykazują oleje naftenowe niż parafinowe.

Stabilność

Niska stabilność termiczna i termooksydacyjna oleju, a także ewentualne reakcje pomiędzy olejem i czynnikiem chłodniczym mogą prowadzić do:

  • formowania koksu,
  • wypadania szlamów i osadów,
  • korozji miedziowej (galwanicznej),
  • tworzenie się produktów żywicznych

Powstające osady i szlamy mogą doprowadzić do wystąpienia nieszczelności zaworów odprowadzających i zatarcia pierścieni tłoka. Na efekty  te narażone są systemy pracujące w warunkach zredukowanego ciśnienia, szczególnie systemy zasysania w zakresie próżni, a także układy o wadliwym, niedokładnym odpowietrzeniu.

Stabilność termiczna olejów w mieszaninie z czynnikami chłodniczymi musi być dokładnie przebadana, zarówno pod względem temperatury, jak i katalicznego działania metali (żelazo, miedź) oraz innych materiałów (farby, elastomery).

Płynność

Oleje pracujące w sekcjach zimna muszą wykazywać niskie temperatury krzepnięcia i dobra płynność w niskich temperaturach, co najmniej o 10 st.C niższą od najniższej temperatury roboczej. Problem ten wiąże się  ze zjawiskiem wytrącania się kryształków wosków (parafiny) z oleju i wynikającą stąd skłonnością do "przyklejania" zaworów rozprężania, a także pokrywania ścian i zatykania rurek ewaporatora, głównie w ewaporatorach kapilarnych, co wpływa niekorzystnie na zachodzącą tam wymianę ciepła. Zjawisko to jest szczególnie uciążliwe w przypadku mieszanek oleju i chlorowanych weglowodorów, działających jako antyrozpuszczalniki czyli czynniki wytrącające parafiny. Tak, więc dla sprężarek chłodniczych z ewaporatorem kapilarnym, temperatura w której następuje wytrącanie parafin z oleju (tzw. floc point) musi być niższa od temperatury rozprężania czynnika chłodniczego.

Smarność

Nie jest własnością łatwą do zdefiniowania. Realizowana jest poprzez smarowanie hydrodynamiczne i smarowanie graniczne (półsuche). W przypadku smarowania hydrodynamicznego, gdy olej znajduje się w przestrzeni (w pułapce) pomiędzy ślizgającymi się powierzchniami  metalowymi, decydującą rolę odgrywa lepkość oleju i współczynnik tarcia. W przypadku smarowania granicznego, występującego podczas rozruchu lub przy bardzo dużych obciążeniach, zachodzi zjawisko wcierania się metalu w metal. Dla polepszenia tego rodzaju smarowania można stosować dodatki przeciwzużyciowe.

Odporność na pienienie

W okresie kilkugodzinnego postoju sprężarki, czynnik chłodniczy rozpuszcza się powoli w oleju. Gdy następuje ponowny rozruch - czynnik gwałtownie wydobywa się z oleju, co może spowodować jego pienienie.

Głównymi skutkami pienienia się oleju są: niedokładne smarowanie i szybkie zniszczenie części trących oraz złe chłodzenie silnika w sprężarkach hermetycznych. Skłonność do pienienia jest charakterystyczna zarówno dla oleju, jak i czynnika chłodzącego, z którym współpracuje.

 

1. System chłodniczy i czynniki chłodnicze

Sprężarka jest centralnym elementem systemu chłodniczego - sprawność jej działania stanowi podstawę dla uzyskania pożądanego efektu schłodzenia. System chłodniczy jest zamkniętym cyklem wymiennym. Czynnik chłodniczy w postaci oparów podlega sprężaniu do odpowiedniego ciśnienia w kompresorze, a następnie przepływa do kondensatora,gdzie ulega skropleniu. Ciekły czynnik chłodniczy kierowany jest poprzez zawór redukcyjny (zawór rozprężający) do ewaporatora, gdzie rozprężając się i przechodząc w stan parowy, pobiera utajone ciepło parowania od schładzanego medium.
Olej sprężarkowy wprowadzany jest do kompresora wraz z czynnikiem chłodniczym i oddzielany w separatorze, na linii łączącej sprężarkę z kondensatorem, Często jednak olej przenosi się dalej wraz z czynnikiem chłodniczym, aż do sekcji zimna (zawór rozprężający, ewaporator).
Olej sprężarkowy ma za zadanie zmniejszać tarcie i zużycie współpracujących ze sobą ruchomych części cylindra i mechanizmów sprężarki (tłoki, łożyska, zawory) oraz uszczelniać pierścienie tłokowe. Podczas pracy olej jest narażony na działanie zarówno wysokich, jak i niskich temperatur i ciśnień oraz na stały kontakt z czynnikiem chłodniczym. Ponadto podlega działaniu powietrza (tlenu) i wilgoci.

Jako czynniki chłodnicze stosowane są następujące substancje:

  • amoniak

Chemiczne i fizyczne współdziałanie tego czynnika z olejem jest pomijalne, jednakże mieszaniny amoniaku z oparami oleju są wybuchowe. W kontakcie z wodą i produktami starzenia oleju mogą tworzyć się szkodliwe emulsje, powodujące korozję.

  • dwutlenek węgla

Jest on słabo rozpuszczalny w olejach mineralnych i nie wpływa na ich własności. Natomiast absorbuje wilgoć i działa korozyjnie.

  • dwutlenek siarki

W stanie ciekłym rozpuszcza frakcje aromatyczne i heterocykliczne olejów mineralnych, dlatego w kontakcie z SO2, jako środek smarny stosuje się oleje białe. W obecności wilgoci wykazuje silną korozyjność,

  • chlorowcowane węglowodory

Czynniki te występują pod nazwami handlowymi jako Freony, Ledony, Frigony, Arctony, Genetrony i lsotrony.
Do najbardziej znanych należą:

  • difluorodichlorometan (Freon 12, R 12)
  • fluorotrichlorometan (Freon 11, R 11)
  • difluorochlorometan (Freon 22, R 22)
  • trifluorometan (Freon 23, R23)
  • trifluorochlorometan (Freon 13, R 13)
  • trifluorotrichloroetan (Freon 113, R 113)
  • tetrafluorodichloroetan  (Freon 114, R 114)
  • tetrofluorodichloroetan (Freon 115, R 115)
  • mieszanina ozeotropowa R22/R115 (Freon 502, R 502)
  • mieszanina ozeotropowa R 13/R 23 (Freon 503, R 503)

Freony jedno- i difluoropochodne są na ogół dobrze rozpuszczalne w olejach mineralnych i niektórych olejach syntetycznych. Pochodne tri- i tetrofluorometanu lub etanu są nierozpuszczalne w olejach mineralnych i bardzo słabo rozpuszczalne w olejach syntetycznych.
Stwierdzenie niszczącego oddziaływania freonów zawierających chlor na ochronną warstwę ozonową znajdująca się w górnych partiach atmosfery, spowodowało konieczność stopniowego wycofywania tych związków z produkcji i zostosowania. Zgodnie z przyjętymi przez niektóre kraje ustaleniami, od roku 1996 zaprzestano produkcji i stosowania freonów: R11, R12, R113, R114 i R115. W związku z tym producenci zintensyfikowały prace nad wdrożeniem ekologicznie bezpiecznych zamienników (np. zamiennik powszechnie stosowanego w domowym sprzęcie chłodniczym Freonu 12 - alternatywny czynnik R 134a (CH
2FCF3) jest produkowany przez kilka światowych producentów).
Rozpuszczalność freonów w oleju powoduje zmniejszenie lepkości oleju, w trakcie pracy obiegu chłodniczego. Ponadto niektóre z freonów zmniejszają napięcie powierzchniowe oleju, co może doprowadzić do przerwania filmu olejowego i uszkodzenia współpracujących części trących.

  • chlorowane węglowodory (chlorek etylenu, chlorek metylu, chlorek metylenu).

Są to czynniki stosowane powszechnie w domowych zamrażarkach. Na skutek wilgoci ulegają hydrolizie i mogą powodować korozję. Dlatego też zamrażarki tego typu wyposaża się w odwadniacze. Chlorowcopochodne mieszają się z olejami, powodując zmniejszenie ich lepkości, jednakże działają w tym względzie znacznie mniej drastycznie niż freony.

 

2. Lista olejów DEA i ich odpowiedników innych producentów

DEA
SUNOCO
FUCHS
MOBIL
ICI
CASTROL
ELF
SHELL
ESSO
AGIP
ARAL
CPI
CHEVERON
Triton
Suniso
Reniso
Artic
Emkarate
Icematic
Elfrima
Clavus
Zerce
Betula
Alur
 
Otonite
 
 
 
 
 
 
mineralne
 
 
 
 
 
WF 32
3 GS
KM 32
C O 155
 
286
FR 32
G 32
32
32
EE 32
CP 100932
32-LF
WF 46
 
KS 46
C Heavy 150
 
266
FR 46
G 46
46
46
EE 46
 
46-LF
WF 68
4 GS
KC 68
 
 
299
FR 68
G 68
68
68
EE 68
 
68-LF
 
5 GS
KBS 100
 
 
 
FR 100
G 100
 
 
EE 100
CP 1009100
 
 
6 GS
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
syntetyczne
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Barelf
 
 
 
 
 
 
MS 32
 
HP 32 (5)
Oil 22
 
 
 
 
 
 
 
 
 
MS 46
 
KMH 46
 
 
 
NBT 46
SD 2212
R 46
 
 
 
 
MS 68
 
 
 
 
 
 
 
R 68
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
alkalobenz.
 
 
 
 
 
S 32
 
SP 32
 
 
 
 
 
 
S 32
 
 
Zero 150
S 46
 
SP 46 (SP 5)
 
 
 
 
 
S 46
S 46
 
 
Zero 250
 
 
SP 68 (SP 7)
SCH (2284)
 
S 68
68
V oil 7054
S 68
S 68
 
 
Zero 350
 
 
SP 100
SCH (2285)
 
S 100
L-100
 
S 100
S 100
 
 
Zero 500
S 150
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
polialfaol.
 
 
 
 
 
 
 
 
SHC 224
 
 
 
 
 
 
 
 
A 46
A 68
 
 
SHC 226/326
 
2294
 
 
 
 
 
CP 460068
A 68
 
 
 
SHC 228
 
 
 
 
 
 
 
CP 4600150
 
A 220
 
 
SHC 229/230
 
2295
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
CP 4600320
 
 
 
 
 
 
 
estrowe
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
SEZ 10
SL 10
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Solest
 
SEZ 15
SL 15
E 15
 
RL 15/212
 
 
 
 
 
 
 
 
SEZ 22
 
E 22
EAL 22
RL 22/213
SW 22
ACD 22
 
 
 
 
 
 
SEZ 32
SL 32
E 32
EAL 32
RL 32/184
SW 32
ACD 32
RL 1076/R32
 
 
 
35
 
SEZ 46
SL 46
E 46
EAL 46
RL 46/411
 
ACD 46
RL 1092/R46
 
 
 
 
 
SE 55
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
SEZ 68
SL 68
E 68
EAL 68
RL 68/375
SW 68
ACD 68 (M)
RL 1064/R68
 
 
 
68
 
SEZ 80
 
 
 
 
SW 80
 
 
 
 
 
85
 
SEZ 100
SL 100
E 100
EAL 100
RL 100
SW 100
ACD 100 (LT)
RL 1074/R100
 
 
 
 
 
SEZ 120
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
120
 
 
 
 
 
RL 150/421
SW 150
 
 
 
 
 
 
 
SEZ 170
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
SEZ 220
 
 
 
RL 220
SW 220
 
 
 
 
 
220
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
370
 

 

 

W przypadku zapytań dotyczących doboru oleju dla chłodnictwa prosimy o kontakt z Działem Technicznym Tel.+48 81 820 07 88 lub e-mail: biuro@gorner.pl

Działamy na terenie województw: dolnośląskie, mazowieckie, lubuskie, śląskie, opole, małopolskie, kujawsko-pomorskie, podlaskie, pomorskie, podkarpackie, łódzkie, warmińsko-mazurskie, świętokrzyskie, lubelskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie.

W ciągu 24 godzin nasze produkty wysyłamy firmą spedycyjną  do takich miast jak: Warszawa, Białystok, Gdańsk, Gorzów Wlkp., Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Toruń, Wrocław, Bydgoszcz, Zielona Góra, Szczecin.

 

Wróć do aktualności