Smary plastyczne stosowane są jako środki smarowe w przypadkach, w których istnieje potrzeba dobrego uszczelnienia węzła tarcia przed dostępem zanieczyszczeń i wody, wymóg dobrej przyczepności do powierzchni metalowych (nie mogą ściekać z nieuszczelnionych i pionowych powierzchni), dobrej ochrony korozyjnej i potrzeba szybkiego osiągnięcia stanu smarowania hydrodynamicznego w okresie uruchamiania łożyska.
Smary plastyczne stosowane są głównie do smarowania łożysk tocznych i ślizgowych. Ponadto, specjalne gatunki stosowane są do smarowania lin, przekładni otwartych, przegubów, prowadnic i innych powierzchni trących
Smary plastyczne są układami wieloskładnikowymi o złożonej budowie, otrzymywane przez zdyspergowanie czynnika zagęszczającego w oleju smarowym. Ciekłym składnikiem może być olej naftowy lub syntetyczna ciecz smarowa, zaś zagęszczaczem mydło metaliczne lub inna substancja o specyficznych właściwościach zagęszczających, nieorganiczna (na przykład modyfikowany oleofilny bentonit, modyfikowany żel krzemionkowy) lub organiczna (tereftalany, poliarylomocznik).
Klasyczne smary plastyczne - najczęściej stosowane - są dyspersjami mydeł, tj. soli metalicznych (wapniowych, litowych, sodowych, glinowych) wyższych kwasów tłuszczowych w olejach smarowych pochodzenia naftowego. Mydła otrzymuje się w reakcji tłuszczów lub kwasów tłuszczowych z wodorotlenkiem odpowiedniego metalu. Przy produkcji smarów reakcję tę przeprowadza się zwykle w środowisku oleju.
Nasi specjaliści pozostają do Państwa dyspozycji w zakresie udzielania porad technicznych na temat stosowania smarów plastycznych. W tym celu prosimy o kontakt z Działem Obsługi Klienta tel.+48 81 820 07 88 lub e-mail: biuro@gorner.pl
Działamy na terenie województw: dolnośląskie, mazowieckie, lubuskie, śląskie, opole, małopolskie, kujawsko-pomorskie, podlaskie, pomorskie, podkarpackie, łódzkie, warmińsko-mazurskie, świętokrzyskie, lubelskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie.